ساخت رایگان QR code

در این مقاله سعی داریم تا شما را با کدهای QR آشنا کنیم.

ساخت رایگان QR code

۱ بازديد

در سال های اخیر کدهای QR به طور جالبی بین کاربران محبوب شده و دلایل خوبی هم دارند. آنها راه حلی سریع و آسان برای دسترسی به اطلاعات هستند. در ادامه مقاله ای از دلیل به وجود آمدن گرفته تا ساخت آن منتشر کردیم تا بیشتر به مبحث کدهای QR بپردازیم.


کد کیو آر QR چیست؟

با اینکه طی سالها این کدها رواج یافته اما با این حال افرادی هم هستند که از کارکرد آن بی خبرند. اگر بخواهیم به طور خلاصه تعریف آن را بیان کنیم کدها مخزنی برای نگهداری حجمی انبوه از اطلاعات هستند. نقش نگاره هایی که روی این کدها قرار دارند رمزدار بوده و با نام های بارکد تک بعدی یا دوبعدی شناخته می شوند. اطلاعاتی که نگهداری می کنند شامل هرچیزی از جمله لینک، متن، ایمیل، موقعیت مکانی، پیام های کوتاه، رویداد و ... می باشد که یک دستگاه بارکدخوان با خواندن این کدها، به رمزگشایی آن می پردازد و داده های درون آن را به نمایش می گذارد. البته توجه داشته باشید داده های درون این کدها قابل تغییر هستند و فرد می تواند آن کد را به لینک جدیدی پیوند بدهد.

همچنین اگر قصد دارید به عنوان مثال کاربر پس از اسکن کد با ورود به صفحه وبسایتتان، به طور خودکار در سایت ثبت نام شود و از این قبیل موارد بهتر است با برنامه نویس وبسایت خود مشورت کنید.

در ابتدا قابلیت خوانش کدها از بالا به پایین بود اما با گذر زمان این کدها طوری طراحی و ساخته شدند تا از چپ به راست هم قابل خواندن باشند. جالب است بدانید ظرفیت ذخیره سازی داده ها درون کدها حتی به بیش از 7000 عدد هم می رسد.


کارکرد کدهای QR چگونه است؟

تنها داشتن یک تلفن همراه هم کفایت می کند تا به داده های کدهای QR دسترسی داشته باشید. می توانید با استفاده از قابلیت Google Lens این کدها را اسکن کنید. دوربین های خود گوشی هم قادر به انجام این کار هستند اما اگر از گوشی های قدیمی استفاده می کنید که این قابلیت را ندارند می توانید با دانلود کردن برنامه های اسکنر، اسکن کردن این کد ها را امکان پذیر کنید.

 

از انواع کاربردهای کدهای QR میتوانیم به این چند مورد بپردازیم:

  • کسب و کارها

کاربرد کدهای QR آنقدر پرتنوع است که امروزه بیشتر کسب و کارها از آن در هر جایی که فکرش را کنید استفاده می کنند. جمع آوری داده های مشتری، پرداخت های الکترونیکی، داده های محصول، بسته بندی ها، آدرس وبسایت و حتی اطلاعات وبسایت های خود را درون این کدها قرار می دهند تا مشتریان با اسکن آن وارد وبسایت موردنظر شوند.

  • شبکه های مجازی

با فراگیری کسب و کارهای اینترنتی، فرد برای به اشتراک گذاری شبکه های اجتماعی خود از این کدها استفاده می کند و با جایگذاری اطلاعات شخصی خود در این کدها بستری برای دیده شدن توسط افراد بیشتری را فراهم می کند.

  • صنایع

در صنایع مختلف از جمله صنایع خودروسازی  و بسیاری دیگر برای اسکن کردن به صورت با دقت اطلاعات قطعات وسایل حمل و نقل کاربردهای فراوانی دارد.

  • آگهی های تبلیغاتی

افرادی هستند که بیشتر اوقات خود را در شبکه های مجازی سپری نمی کنند به همین خاطر مجلات و روزنامه های زیادی در کشورهای خارجی برای تبلیغ شرکت و محصول خود از این کدها استفاده کرده اند تا توسط افراد بیشتری بازدید شوند. در بیلبوردها و تابلوهای تبلیغاتی هم می توانید وجود کدهای QR را مشاهده کنید.

این چند مورد فقط نمونه های کمی از کاربرد کدهای QR به حساب می روند البته به همینجا ختم نمی شود و قادرند اطلاعات حجیم تری را درون خود محفوظ نگه دارند.


اگر بخواهیم استفاده از این کدها را تبلیغ کنیم این موارد می توانند گزینه های مناسبی باشند:

سادگی: شما هم قطعا تایید خواهید کرد که استفاده از این کدها چقدر سریع و آسان بوده چرا که بیشتر افراد برای دسترسی به اطلاعات به دنبال راه حلی سریع و آسان بوده تا آن ها را به دست آورند.

کاربردهای متنوع: علاوه بر اینکه نحوه ی استفاده از آن آسان بوده کاربردهای زیادی هم داشته اند که همین مسئله کاربر را ترغیب می کند به استفاده از آن بپردازد.

امنیت: استفاده از منابع نامعتبر خطراتی به همراه دارند از جمله بدافزارهای کدخوانی که بعد از استفاده،  پیامک های تبلیغاتی مخرب به کاربر ارسال می کنند. البته اگر با احتیاط به طوری ایمن از آن کدها استفاده کنید، هرگونه نگرانی امنیتی درمورد استفاده از کدها برای فرد برطرف خواهد شد.


از انواع کدها می توانیم این موارد را برجسته سازی کنیم:

کدهای QR می توانند هم به صورت ایستا و هم به صورت پویا یا که به صورت ترکیبی از هر دو مورد استفاده قرار بگیرند. کدهای ایستا برای کارهای ساده ای مثل نمایش متن، عکس، ویدیو و ... بکار می روند اما کدهای پویا همه کاره تر هستند تا جایی که بروزرسانی کردن آن از راه دور توسط فرد ممکن است.

از رایج ترین کدها می توان کد استاندارد QR ISO/IEC 18004 را نام برد که اندازه، ظاهر و ساختار کد را مشخص می کند. هر کدی ظاهری متفاوت نسبت به دیگر کدها دارد که توسط هر دستگاهی که دارای کدخوان QR است سازگار بوده و قابل خواندن هستند.


تاریخچه تشکیل کدهای QR

تاریخچه ی آن برمی گردد به سال 1994 میلادی زمانی که یکی از شرکت های زیرمجموعه صنایع خودروسازی تویوتا در کشور ژاپن به فکر ساخت آن رسید تا بتواند بسیاری از کارهایی که مربوط به خودرو است را به راحتی انجام دهد. ردیابی کردن سریع و با دقت وسایل حمل و نقل چیزی بود که این شرکت به دنبال داشت و مدت ها بعد کدها را توسعه داد تا اختراعی پیشرفته از آن خود کند. شرکت تویوتا توانست دیدگاه مثبتی در ذهن بسیاری از افراد بسازد که همین مسئله موجب شد سپس کشورهای مختلف دیگر مشتاقانه به سمت آن هجوم بیاورند و به استفاده از آن ترغیب شوند.

این کدها با گذر زمان به دست فراموشی سپرده شدند ولی سپس در دورانی که همه گیری شیوع کرونا همه جا را فرا گرفته بود و بسیاری از فروشگاه های حضوری به کاهش مشتری دچار بودند، کسب و کارهای اینترنتی شکل گرفت و اکنون بسیاری از مردم ترجیح می دهند بیشتر کارهای خود را به صورت اینترنتی انجام دهند باعث شد تا کدهای QR دوباره به اوج خود برسند و محبوب شوند.

به عنوان مثال افرادی که واکسن کرونا زده بودند اطلاعاتشان درون این کدها محفوظ می شد تا در مکان های موردنظر مورد استفاده قرار بگیرند. در رستوران ها و فروشگاه ها نیز اطلاعات منوها درون این کدها جایگذاری می شد تا افراد به آن دسترسی راحتی داشته باشند.


چطوری کد QR بسازیم؟

ساختن کدهای QR پیچیدگی خاصی ندارد و به آسانی، هر فردی قادر به ساخت آن است. برنامه های زیادی هستند که با نصب آنها می توانید به راحتی کد QR بسازید. البته سایت های بی شماری هم وجود دارند که امکانات مختلفی را در اختیار شما می گذارند پیشنهاد ما به شما سایت getqr.ir است. در عین سادگی ابزار های متنوعی برای ساخت کدهای QR برای کاربر ایجاد کرده است.


در نتیجه

از فرصت استفاده کنید مخصوصا اگر فردی هستید که کسب و کاری برای خود دارید از کدهای QR برای محصول خود هوشمندانه کار کنید و چه در شبکه های مجازی چه حضوری به تبلیغ و اشتراک گذاری آن بپردازید، اگرچه مردم در سایت ها و شبکه های مجازی ترجیح می دهند برای رسیدن به محتوا روی لینک کلیک کنند تا اینکه بخواهند کدی را اسکن کنند اما روبه رو شدن با این کدها در خیابان و روی هر وسیله ای، دلیل خوبی برای افزایش کنجکاوی فرد درمورد اطلاعات داخل آن هست و به تدریج افراد زیادی را جذب خود کرده است.

۰ ۰
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.